Simon Njami

Njami, Simon. Photo by Cyrille Choupas.jpg
Photo by Cyrille Choupas

Simon Njami, Independent Writer and Curator, Paris, France

Simon Njami is a Paris-based independent curator, lecturer, art critic and novelist, who studied literature, law and philosophy at the Sorbonne. He was the co-founder and editor-in-chief of Revue Noire, a journal of contemporary African and extra-occidental art. He served as Artistic Director of the First Joburg Art Fair in 2008, the African Photography Encounters biennial in Bamako for ten years, and the Dak’Art biennale (2016/2018). He held different roles at the World Press Photo awards. He co-curated the first African pavilion at the 52nd Venice Biennale in 2007. He is President of the International Festival of Extraordinary Textiles (FITE), Clermont-Ferrand.

Njami has curated numerous exhibitions of contemporary art and photography, including: Africa Remix (2004/2007) at the First Joburg Art Fair (2008); The Divine Comedy (2014) at the Museum für Moderne Kunst (MMK), Frankfurt, the Savannah College of Art and Design (SCAD), Savannah (2014), and the Smithsonian Institution in Washington D.C. (2015); Xenopolis (Berlin 2015), After Eden, the Artur Walther Collection (Maison Rouge, Paris, 2015); Afriques Capitales (Paris, Lille 2017); Metropolis (Maxxi, Rome, 2018); I is another (Galleria Nazionale, Rome 2018); Aujourd’hui (National Museum of Cameroon, 2019); The Studio (Kampala Biennale 2019); This Space Between Us (Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas 2020); Materia Prima (San Giminiano, 2021); A Collective Diary (Tunis, 2022); Charades, a solo exhibition of Yassine Balbzioui’s work (Marrakech, 2022); and The Sharing of the Sensitive (Suza, 2023).

He has been a member of the scientific boards of numerous museums and institutions, and a Visiting Professor at University of San Diego California (UCSD) (1991/93).

In 1998, he created the pan-African Photographer’s Master Class with the Goethe-Institut Johannesburg and directed it for 12 years. He also set up the contemporary art collection for the Mémorial ACTe museum in Guadeloupe. He created and is conducting the critical-thinking workshop AtWork, nurtured by the Moleskine Foundation. He has published and edited numerous books, including two biographies (of James Baldwin and Leopold Sédar Senghor) and four novels. His latest publication is Histoire Histoires/Histories Stories, the story of Revue Noire (2021).


Simon Njami, escritor y curador independiente, París, Francia

Simon Njami es curador independiente, profesor, crítico de arte y novelista residente en París. Estudió letras, leyes y filosofía en la Sorbonne. Fue cofundador y jefe de redacción de Revue Noire, una publicación sobre arte contemporáneo africano y extraoccidental. Se desempeñó como director artístico en la Primera Feria de Arte de Joburg en 2008, en la bienal African Photography Encounters, eBamako, durante diez años y en la bienal Dak'Art (2016/2018). Ocupó diferentes roles en los premios World Press Photo. Fue co-curador del primer pabellón africano en la 52ª Bienal de Venecia en 2007. Actualmente, es presidente del Festival Internacional de Textiles Extraordinarios (FITE), Clermont-Ferrand.

Njami ha curado numerosas exposiciones de arte contemporáneo y fotografía, entre ellas: Africa Remix (2004/2007), en la Primera Feria de Arte de Joburg (2008); The Divine Comedy (2014), en el Museum für Moderne Kunst (MMK), Frankfurt, el Savannah College of Art and Design (SCAD), Savannah (2014) y la Smithsonian Institution en Washington D.C. (2015); Xenopolis (Berlín 2015), After Eden, the Artur Walther Collection (Maison Rouge, París, 2015); Afriques Capitales (París, Lille 2017); Metrópolis (Maxxi, Roma, 2018); I is another (Galleria Nazionale, Roma 2018); Aujourd'hui (Museo Nacional de Camerún, 2019); The Studio (Bienal de Kampala 2019); This Space Between Us [Este espacio entre nosotros] (Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas 2020); Materia Prima (San Giminiano, 2021); A Collective Diary [Un diario colectivo] (Túnez, 2022); Charades, exposición individual de la obra de Yassine Balbzioui (Marrakech, 2022); y Sharing the Sensitive [Compartiendo lo sensible] (Suza, 2023).

Ha sido miembro de los consejos científicos de numerosos museos e instituciones, y profesor invitado en la Universidad de San Diego California (UCSD) (1991/93).

En 1998, junto con el Goethe-Institut de Johannesburgo creó la pan-African Photographer’s Master Class [Clase magistral de fotógrafos panafricanos], que dirigió durante 12 años. También creó la colección de arte contemporáneo para el museo Mémorial ACTe en el territorio francés Guadalupe. Creó y dirige el taller de pensamiento crítico AtWork, que cuenta con el apoyo de la Fundación Moleskine. Ha publicado y editado numerosos libros, incluidas dos biografías (de James Baldwin y Leopold Sédar Senghor) y cuatro novelas. Su última publicación es Histoire Histoires/Histories Stories, la historia de Revue Noire (2021).