Luis Camnitzer

Camnitzer, Luis.jpeg

Luis Camnitzer, Artist, Great Neck, USA

Luis Camnitzer (Lübeck, 1937) is a Uruguayan artist who has lived in New York City since 1964. He is Emeritus Professor at State University of New York College at Old Westbury. Studied art at the School of Fine Arts Institute, Universidad de la República, Uruguay, and architecture at the same University’s Faculty of Architecture. A Guggenheim Fellow in both 1961 and 1982, he represented Uruguay at the 43rd Venice Biennial in 1988 and has exhibited at several biennials, including several iterations of the Havana Biennial, the Whitney Biennial in 2000 and Documenta 11 in 2002. In 2018, a retrospective of his oeuvre was presented at the Reina Sofía Museum. His works are present in the collection of over 45 museums, and he is represented by Alexander Gray Associates of New York City. He was the Pedagogical Curator of 6th Mercosul Biennial (2007), Porto Alegre; and Curator of the Viewing Program, the Drawing Center, New York City. In 1999, he co-organized the exhibition Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s–1980s at the Queens Museum, New York City, together with Jane Farver and Rachel Weiss. Among his books are New Art of Cuba (1994), Conceptualism in Latin American Art: Didactics of Liberation (2007), and On Art, Artists, Latin America, and Other Utopias (2010), all published by University of Texas Press, De la Coca-Cola al Arte Boludo (2009), published by Metales Pesados, and One Number is Worth One Word (2020) in the e-flux journal series, published by Sternberg Press.


Luis Camnitzer, artista, Great Neck, EE. UU.

Luis Camnitzer (1937) es un artista uruguayo que vive en la ciudad de Nueva York desde 1964. Es profesor emérito de la State University of New York College en Old Westbury. Estudió arte en el Instituto Escuela de Bellas Artes de la Universidad de la República, Uruguay, y arquitectura en la Facultad de Arquitectura de la misma Universidad. Becario Guggenheim tanto en 1961 como en 1982, representó a Uruguay en la 43ª Bienal de Venecia en 1988 y ha expuesto obras en varias bienales, entre ellas, varias ediciones de la Bienal de La Habana, la Bienal de Whitney en 2000 y Documenta 11 en 2002. En 2018, una retrospectiva de su obra fue presentada en el Museo Reina Sofía. Sus obras están presentes en la colección de más de 45 museos y está representado por Alexander Gray Associates, de Nueva York. Fue curador pedagógico de la 6ª Bienal del Mercosur (2007), Porto Alegre; y curador del Programa de Visualización, Drawing Center, Nueva York. En 1999, coorganizó la exposición Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s–1980s en el Queens Museum, Nueva York, junto con Jane Farver y Rachel Weiss. Entre sus libros cabe destacar Arte nuevo de Cuba (1994), Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano (2008) y On Art, Artists, Latin America, and Other Utopias (2010), todos publicados por University of Texas Press, De la Coca-Cola al Arte Boludo (2009), publicado por Metales Pesados, y One Number is Worth One Word (2020), en la serie de revistas e-flux publicadas por Sternberg Press.